I am a man who came from outer space but currently doing a photographer based in Tokyo where is a city in a planet called earth.

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WHO I AM

I’m a man who came from outer space, but I’m currently a photographer based in Tokyo on a planet called earth.

I was born in Tokyo in 1983 and brought up Tokyo.
Working in advertisement and magazine fields as a photographer since 2016.
Awarded domestic and overseas.

I’m also an experienced PHP/Perl/Golang/CSS/HTML engineer.

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1983年、東京都生まれ、都内在住。独学でフリーランスのエンジニアとして活動の後、商業フォトグラファーに転身。広告・雑誌・企業写真はじめビジュアルアドバイザーとして活動中。セミナー講師やステージ登壇、執筆活動も並行して行う。IT領域における知識や経験、そして独学によるキャリア生成を活かして技術情報の伝播や、SNS時代におけるフォトグラファーキャリアパス確立という大それたテーマを掲げて一生懸命取り組んでいます。

株式会社ヒーコ代表取締役。人物写真を得意としていましたが、ライティング好きが高じてブツ撮りも増えてきました。これまでの作品や当ページまたはポートフォリオをご参照ください。

About artratio.net

当サイトについて

当サイトでは、作品の紹介、近況のアップデート、出版・掲載情報などを主に更新していきます。(広告・ビジネス写真をのぞく)。
稀にテクニカルな内容なども掲載するかもしれませんが、基本的にそういった情報はいま話題のフォトグラファーによるWEBマガジン ヒーコに寄稿しています。

ARTIST STATEMENT

HUMAN CONDITION

ソフトウェアエンジニアリングの世界に身を投じた10年の過程で獲得した自己発見の一つは、ソースコードの美しさを追求するあまり機能性や可用性を損なう事例が少なくないという点だった。これは私の極めて恣意的な美の基準が、プロダクトの提供すべき体験とは異なる価値観となり介在していることを意味する。ときとして様式美や形式手法に固執することが、ユーザー体験においては足かせとなることを知った。

まるで理想と現実のコントラストのように。

この問題に対して私の出した一つの答えは、機械言語を完全なる自然として生み出すには機械的に命令しなければならないというものである。人が人からしか生まれないように。

現代において、私たちが制作するデジタルデータを通して生成されたビジュアルには、機械と人間の命令が共生している。自由意志がシャッターを押した瞬間は、機械によって光から符号に変換されて記録されており、符号化されたデジタルデータにおいては被写体がそこにいた事実すら容易に改ざん可能な情報となっている。

ソフトウェアエンジニアからフォトグラファーとして第二の人生に移りゆく過程で世の中の写真を読みながら浮かんだ違和感は、この改ざん可能な現実と虚構のコントラストだった。そんな折にGregory CrewdsonやHerb Rittsの写真作品、そしてEdward Hopperの絵画作品に、視覚的な虚構性を抱えながらも相反する人間的な整合性を感じたことは一つの喜びだった。

テクノロジーの発展によって、機械による情報処理システムが実現したとき、機械はおそらく人間よりも効率的に機械を生み出すことが出来るだろう。それは機械的な写真となってあらわれるかもしれない。そこに人間的整合性はあるだろうか。機械的ではない人間とは何だろうか?

機械と人から生まれた二次元のイメージに対して、私なりの「人間の条件」を問いかけたものこそが私の作品である。

愛憎の矛盾。幸福のために他者を犠牲にする正義。写された疎外感、孤立とかなしみの一方で、撮影者となる第三者がいたという奇妙な事実。また、窃視を思わせる一瞬によぎる撮影者の存在。従順で公平無私な世界観から浮き立つ疑惑。避けられない死を感じながら生きる喜び。虚構という現実。文化的価値観における認識の差異。対立構造を自己の中に持ち続ける精神。

私の作品は、「人間の条件」を写真を通して鑑賞者に提示する創造的行為であり、そこには虚構と現実、そしてエゴイズムが潜んでいる。

日に新たに、有機的な再構築をみせる人間の条件を機械と共に記録する。

HUMAN CONDITION

One of the self-reflective discoveries over the ten years of dedicating myself in software engineering is that there were a number of cases where functionality and availability were impaired due to my pursuit of beauty while writing source code. This meant that my heavily arbitrary criteria for aesthetic value had added a different element on top of the anticipated product experience. I had learned a lesson that having an obsession with beauty of form and technique may at times result in an unsatisfactory outcome in terms of user experience.

Just like the gap between ideal and real.

I eventually solved this issue, realizing that in order to create an entirely natural machine language, I must command it so in machine language. Just like how a human may only be born from another human.

In this modern world, we process digital data in order to create images; the coexistence of human and machine is inherent. In the flash when free will presses the shutter button, light is converted into codes to be recorded inside the machine, which then becomes digital information that may easily be fabricated – even the simple fact that the subject had actually existed.

In the process of transforming my career from software engineering to photography, it was this contrast between the alterable reality and fiction that bothered me while studying photography from all over the world. It was also around this time that I discovered Gregory Crewdson, Herb Ritts, and paintings by Edward Hopper. It was a joy to see that even though their works visually embodied a fictional world, they seemed to share a common concept that I define as “human consistency (as opposed to data consistency. Whereas logic and accuracy is a given in the world of machines, the same does not necessarily apply in the human world. “Human consistency” implies that some things are received as consistent and righteous among humans, with their innately paradoxical qualities, while machines may analyze them as inconsistent and erroneous)”.

When the time comes when machines are advanced enough to create information processing systems on their own, they would probably outrun human capabilities in terms of efficiency. Would machine-made images appear to be machine-like? Would they demonstrate a sense of “human consistency”? A human with non-machine-like character – who might that be?

My work is about questioning “what it means to be human” through two-dimensional images, co-created by human and machine.

The contradiction between love and hate. The kind of justice that sacrifices others to achieve happiness. The irony behind an image of alienation, isolation, or sorrow – that a third person, the photographer, had been in the same place – although the momentary presence of the photographer is perhaps suggestive of voyeurism. A sense of doubt that sprouts from an otherwise obedient and disinterested crowd. The joy of life while knowing that death looms over us all. A reality called fiction. Differences in perception due to cultural values. The mentality of continuing to embrace conflicting thoughts – consistency and inconsistency – within oneself.

My work is a creative practice of presenting “human condition” through photography, comprised of fiction and reality, and a lurking sense of egoism.

What does it mean to be human? My practice continues with a fresh start each day, in hopes of capturing its organic, ever-changing condition, with a machine in hand.

This Is Me

Compared to my mother.

Photography
Photoshop / Lightroom
Communication
Humor

Gear

Gear I currently use.

Most of questions I get is “which gear do you use?”.
Sometime I put gear information when I post on SNS but it will be easy to list up everything I have on this page.
If you have any questions more than the list below, please contact me.

「どんな機材を利用していますか?」という質問を各所でうけるのでこちらに記載しておきます。
場面や気分に応じて色々使い分けているのですが、参考にどうぞ。
更に質問があれば問い合わせフォームよりお願いします 🙂

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